Friday, July 22, 2011

Ada Apa Pada NIat!!


Bismillahirrahmanirrahim..

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin ‘Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: 

“Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 

Ya, segalanya bermula dengan niat. Dari sekecil-kecil perkara hinggalah kepada sebesar-besar perkara, semuanya itu dinilai oleh Allah berdasarkan apa yang terbit dari hati seseorang itu. Adalah sesuatu yang amat merugikan apabila sesuatu ibadah yang dilakukan, tetapi tidak di terima Sang Pencipta hanya dek kerana hati tidak ditujukan tulus ikhlas kerana-NYA.

Apabila berbicara mengenai ‘ikhlas’, Ya Allah,  ia adalah sesuatu yang sukar. Namun, ia perlu dilatih. hamba Allah mana yang tidak mahu amal keseluruhannya diterima oleh Allah? Manusia yang beriman mana yang tidak mahu timbangan mizannya berat kerana ibadah yang diterima oleh Allah?  Umat Muhammad yang mana satukah yang tidak bangga di hari kiamat nanti amal-amalnya menjadi asbab untuknya mendiami syurga Allah? Mustahil! Semua dalam kalangan kita ini pastinya mengimpikan perkara tersebut.Jadi, ikhlas dalam beramal adalah kuncinya!

Di dalam kehidupan seharian kita, setiap kali hendak melakukan sesuatu kebaikan, ingatlah bahawa pada saat itu kita akan diuji. Syaitan pada ketika itu sentiasa membisik-bisikkan supaya amal yang di lakukan itu bukan bertujuan untuk mencari redha al-Kholik, tetapi untuk mendapat kan balasan daripada al-makhluk yang pada hakikatnya tidak memberatkan walau sedikitpun timbangan mizan kita di hari pengadilan kelak.
Oh niat! Betapa besarnya fungsimu dalam hidup kami. Mari kita lihat fungsi-fungsi niat secara ringkas sebelum kita pergi lebih jauh.

(1)    Menyempurnakan
Sempurnanya amal adalah dengan adanya niat.  Niat adalah rukun dalam setiap ibadah. Tanpa niat, maka tidak sempurna ibadah seseorang itu.

(2)    Mengubah
Hanya dengan niat sahaja, amal yang baik mampu berubah kepada buruk. Sebagai contoh, sedekah itu adalah suatu yang amat baik. Tetapi, sekiranya dilakukan kerana ingin menunjuk-nunjuk pada manusia lain, maka amal itu amat dipandang jijik oleh Allah.
Tetapi ingat, dengan niat yang baik, tidak sesekali akan mengubah keburukan kepada kebaikan. Sebagai contoh, konsert rock amal. Walaupun niat untuk membantu golongan yang susah dengan dana yang diperoleh itu adalah baik, tetapi dengan cara mengadakan konsert yang bergaul berlainan jantina secara bebas itu adalah sesuatu yang tidak dibenarkan dalam islam. Niat tidak menghalalkan cara.

(3)    Membezakan
Niat membezakan antara adat dan ibadah. Contohnya, sekiranya seseorang itu makan tanpa meniatkan apa-apa, maka makannya itu adalah adat. Tetapi, sekiranya makannya itu di niatkan untuk mendapatkan kekuatan untuk melakukan ibadah selepas itu, maka makannya itu dikira sebagai ibadah kepada Allah.

(4)    Membesarkan/Melipatgandakan
Amal yang kecil, kadang-kadang boleh menjadi besar hanya kerana niat. Contohnya, seseorang yang menyumbang RM1  untuk membantu pembangunan masjid, dan dia melakukan itu hanyalah semata kerana Allah, maka percayalah, nilai sumbangannya itu adalah amat besar di sisi Allah. Sebaliknya, seseorang yang menyumbang RM 10 000 untuk tujuan menunjuk-nunjuk, di sisi Allah sumbangan itu adalah amat kecil. Ingatlah, betapa banyaknya amal yang kecil menjadi besar gara-gara niat; dan betapa banyaknya amal yang besar menjadi kecil juga gara-gara niat.







SubhanAllah, betapa besarnya peranan niat ini dalam kehidupan kita. Jika kita lihat hadis di atas, para ulama’ telah menukilkan bahawa ada seorang lelaki yang berhijrah dari Mekah ke madinah bukan bertujuan untuk memperolehi kelebihan dan ganjaran hijrah. Tetapi dia berhijrah demi mengahwini seorang wanita bernama ummu Qais. Lalu beliau digelar ‘Muhajir ummu Qais’ (riwayat at-thobarani).


Sekiranya kita lihat realiti masa kini, dalam konteks seorang pelajar, apakah niat kita menuntut ilmu? Adakah semata-mata untuk mendapatkan segulung ijazah, mandapatkan pekerjaan yang hebat, beli rumah besar, pandu kereta mewah dan supaya dapat kumpul duit untuk menjamin masa tua kita kelak? Saya tidak mengatakan tujuan itu salah, tetapi adakah hanya sesempit itu maksud tujuan kita menuntut ilmu? Sekiranya hanya itu yang kita niat kan untuk mempelajari ilmu ini, maka tanyakan pada diri sendiri, apa beza nya tujuan belajar kita dengan tujuan belajar orang lain yang tidak beriman dengan Allah sebagai pencipta dan pentadbir sekalian alam? Adakah tidak sedikit pun di dalam lubuk hati kita meletakkan menuntut ilmu sebagai menyahut seruan cinta daripada Allah, yang mana Allah akan  menjanjikan darjat yang lebih tinggi bagi orang- orang yang berilmu? Allah berfirman dalam surah al-mujadilah ayat 11:

“…nescaya Allah akan mengangkat (darjat) orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang BERILMU beberapa darjat. Dan Allah Maha teliti apa yang kamu kerjakan”


Selain itu juga, tidak kah sedikit pun di dalam hati kita meletakkan ruang untuk menjadi pembela kepada ummat setelah kita berjaya? Atau tidakkah ada sekelumit di dalam sanubari untuk menjadi penyumbang sama ada dalam bentuk harta, ilmu mahupun tenaga setelah tamat pengajian kelak sepertimana yang telah dilakukan oleh para sahabat pada ketika dahulu. Abu Bakar menyerahkan seluruh hartanya dalam peperangan menentang kaum kafir dan Abdul Rahman bin Auf menyumbang dan menginfa’kan hartanya yang banyak demi menegakkan kalimah Allah. Cukuplah golongan sahabat yang mana Rasulullah menyifatkan mereka sebagai sebaik-baik generasi menjadi contoh buat kita dalam meniti hari-hari di bumi Allah ini.

Oleh itu, ayuh kita semua belajar, berusaha dan melatih untuk  sentiasa ikhlas dalam setiap amal yang di lakukan supaya pada hari akhirat kelak, kita menghadap Allah dengan wajah yang berseri-seri untuk mempersembahkan amal-amal yang tulus ikhlas semata-mata kerana-NYA. Ya, semata-mata kerana-NYA!!

Katakanlah: Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagi-Nya dan dengan yang demikian saja aku diperintahkan dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama (yang menyerah diri kepada Allah dan mematuhi perintah-Nya)
(Surah al-An'am, ayat 162 hingga 163). 

No comments:

Post a Comment